Sylvia (2005)..
[ENG is below]
- Hayatımda izlediğim en güzel bale; gümüş ekranda seyrettiğim hâlde. Sahnede izleseydim’i düşünemiyorum
- Hele bilmeden izlemeye başlayıp Artemis’imle ilgili çıkması!
* Adı Latince silva (orman)‘dan gelir&doğa+vahşi yaşam temasına vurgu yapar. Ayrıca Sylvia karakteri Yunan mit.’eki avcı tanrıça Artemis’in (Diana) takipçilerinden->bu da eserin pastoral+mistik atmosferini güçlendirir
- Bittiğinde kafamdan geçen ilk şey ‘Uyuyan G, Kuğu G resmen fasafiso’ oldu ki:
- Çaykovski, Sylvia’dan hemen önce bestelediği Kuğu Gölü için besteci Sergei Taneyev’e
“Utandım.Eğer bu müziği daha önce duymuş olsaydım, elbette Kuğu G’nü yazmazdım”
- Müzikler.. nasıl anlatacağımı gerçekten bilemiyorum. Salonda seyrederken bile bugüne kadar hiçbir müziğin ritmine böylesine kendimi kaptırdığımı hatırlamıyorum. Kaldı ki
Çaykovski dahiyane yapısını Taneyev’e anlatırken:
“müziğin sadece ana unsur değil, tek ilgi noktası olduğu ilk bale. Ne büyüleyici, ne zarif, ne kadar zengin bir melodi, ritim ve armoni!”
- Kostümler&hele ki dekorasyon*.. resmen nutkum tutuldu. Ki bu kadar güzel olmasının maliyeti, az sahnelenmesinin nedenlerindenmiş
- ışık&gölge oyunları, mitolojik atmosferi güçlendirmek için özellikle tasarlandı; Artemis Tapınağı’nda karakterlerin tanrısal&büyüleyici bir görünüme sahip olması sağlandı
- Bu da konuyu ‘niçin bu baleyi daha önce hiç duymadığım’a getiriyor<=Zira bu&dansçı*+orkestrasyon** zorluk derecesi ile tüm prodüksiyon maliyetinin gişeyi garantilileyememesi
* Ashton koreografisi, 20.yy’ın en teknik bale eserlerinden; özellikle başrol dansçıları için ciddi teknik beceri
- Sylvia rolü, klasik balede nadir görülen atletik+büyük zıplama, keskin dönüş, hassas hareket&hız=>en zor rollerden biri
- Erkek/Aminta da güçlü teknik yetkinlik
** 1876-Léo Delibes müziği, bale müzikleri arasında devrim:çok karmaşık+zengin orkestrasyon=>orkestralar&baleler için büyük bir prodüksiyon (bknz.Pizzicato görsellerde)
- O yüzden 3 temel metinsel&koreografisel düzenlemeye gitmiş ama çok az sahnelenmiş (ROH’ta 1965-2005/ 40 sene repertuvarda yok)
=>ilk klasik/modern balelerden çok daha iyi ama bilinmiyor
- Tonla yazarım ancak İZDOB’umda canlı izlemenin hayalini buraya bırakarak noktalayım
[in ENG]
Sylvia (2005]..
- The most beautiful ballet I’ve ever watched; even though I saw it on the silver screen.Can’t imagine it on stage
- Especially starting it unknowingly&then realizing it’s about my Artemis!
* Name comes from the Latin silva (forest)&emphasizes the theme of nature+wildlife. Also character-Sylvia is one of the followers of Artemis/Diana from Greek myth->strengthens pastoral+mystical atmosphere
- Tchaikovsky, for Swan L, which he composed right before Sylvia, wrote to composer Sergei Taneyev:
“I was ashamed. If I had heard this music before, I certainly wouldn’t have written Swan Lake”
- The music..don’t know how to describe it.Even while watching in the theater, I don’t remember ever getting so lost in the rhythm of a piece before
Tchaikovsky explaining its genius to Taneyev:
“It’s the first ballet where music is not just the main element but the only point of interest.How mesmerizing, how graceful, how rich in melody, rhythm&harmony!”
- Costumes&especially the set*… I was completely speechless.Turns out its costliness is 1 of the reasons it’s so rarely performed
- The play of light&shadow was specifically designed to enhance the mythological atmosphere;ensuring that the characters appeared divine&enchanting at Artemis Temple
- This brings us to why I had never heard of this ballet before<= Because its&dancers*+orchestration** difficulty level, combined w the overall production cost, couldn’t guarantee box office success
* Ashton’s choreography is 1 of the most technical ballet works of the 20th c;especially requiring serious technical skill from the lead dancers
- Sylvia role demands athleticism+high jumps, sharp turns, precise movements&speed—1 of the hardest roles in classical ballet
- The male lead/Aminta also requires strong technical proficiency
** 1876-Delibes’ music was revolutionary among ballet scores:incredibly complex+richly orchestrated=>a massive production for orchestras&ballet companies (see:Pizzicato in visuals)
- That’s why it went through 3 major textual&choreographic revisions but was rarely performed (not in ROH repertoire for 40 years/1965-2005)
=>far superior to the 1st classical/modern ballets, yet unknown























Comments
Post a Comment