Sylvia (2005)..

[ENG is below]

  • Hayatımda izlediğim en güzel bale; gümüş ekranda seyrettiğim hâlde. Sahnede izleseydim’i düşünemiyorum
  • Hele bilmeden izlemeye başlayıp Artemis’imle ilgili çıkması!

* Adı Latince silva (orman)‘dan gelir&doğa+vahşi yaşam temasına vurgu yapar. Ayrıca Sylvia karakteri Yunan mit.’eki avcı tanrıça Artemis’in (Diana) takipçilerinden->bu da eserin pastoral+mistik atmosferini güçlendirir

  • Bittiğinde kafamdan geçen ilk şey ‘Uyuyan G, Kuğu G resmen fasafiso’ oldu ki:
  • Çaykovski, Sylvia’dan hemen önce bestelediği Kuğu Gölü için besteci Sergei Taneyev’e

“Utandım.Eğer bu müziği daha önce duymuş olsaydım, elbette Kuğu G’nü yazmazdım”

  • Müzikler.. nasıl anlatacağımı gerçekten bilemiyorum. Salonda seyrederken bile bugüne kadar hiçbir müziğin ritmine böylesine kendimi kaptırdığımı hatırlamıyorum. Kaldı ki 

Çaykovski dahiyane yapısını Taneyev’e anlatırken:

“müziğin sadece ana unsur değil, tek ilgi noktası olduğu ilk bale. Ne büyüleyici, ne zarif, ne kadar zengin bir melodi, ritim ve armoni!”

  • Kostümler&hele ki dekorasyon*.. resmen nutkum tutuldu. Ki bu kadar güzel olmasının maliyeti, az sahnelenmesinin nedenlerindenmiş

- ışık&gölge oyunları, mitolojik atmosferi güçlendirmek için özellikle tasarlandı; Artemis Tapınağı’nda karakterlerin tanrısal&büyüleyici bir görünüme sahip olması sağlandı

  • Bu da konuyu ‘niçin bu baleyi daha önce hiç duymadığım’a getiriyor<=Zira bu&dansçı*+orkestrasyon** zorluk derecesi ile tüm prodüksiyon maliyetinin gişeyi garantilileyememesi

* Ashton koreografisi, 20.yy’ın en teknik bale eserlerinden; özellikle başrol dansçıları için ciddi teknik beceri

- Sylvia rolü, klasik balede nadir görülen atletik+büyük zıplama, keskin dönüş, hassas hareket&hız=>en zor rollerden biri

- Erkek/Aminta da güçlü teknik yetkinlik

** 1876-Léo Delibes müziği, bale müzikleri arasında devrim:çok karmaşık+zengin orkestrasyon=>orkestralar&baleler için büyük bir prodüksiyon (bknz.Pizzicato görsellerde)

  • O yüzden 3 temel metinsel&koreografisel düzenlemeye gitmiş ama çok az sahnelenmiş (ROH’ta 1965-2005/ 40 sene repertuvarda yok)

=>ilk klasik/modern balelerden çok daha iyi ama bilinmiyor

  • Tonla yazarım ancak İZDOB’umda canlı izlemenin hayalini buraya bırakarak noktalayım

[in ENG]

Sylvia (2005]..

  • The most beautiful ballet I’ve ever watched; even though I saw it on the silver screen.Can’t imagine it on stage
  • Especially starting it unknowingly&then realizing it’s about my Artemis!

* Name comes from the Latin silva (forest)&emphasizes the theme of nature+wildlife. Also character-Sylvia is one of the followers of Artemis/Diana from Greek myth->strengthens pastoral+mystical atmosphere

  • Tchaikovsky, for Swan L, which he composed right before Sylvia, wrote to composer Sergei Taneyev:

“I was ashamed. If I had heard this music before, I certainly wouldn’t have written Swan Lake”

  • The music..don’t know how to describe it.Even while watching in the theater, I don’t remember ever getting so lost in the rhythm of a piece before

Tchaikovsky explaining its genius to Taneyev:

“It’s the first ballet where music is not just the main element but the only point of interest.How mesmerizing, how graceful, how rich in melody, rhythm&harmony!”

  • Costumes&especially the set*… I was completely speechless.Turns out its costliness is 1 of the reasons it’s so rarely performed

- The play of light&shadow was specifically designed to enhance the mythological atmosphere;ensuring that the characters appeared divine&enchanting at Artemis Temple 

  • This brings us to why I had never heard of this ballet before<= Because its&dancers*+orchestration** difficulty level, combined w the overall production cost, couldn’t guarantee box office success

* Ashton’s choreography is 1 of the most technical ballet works of the 20th c;especially requiring serious technical skill from the lead dancers

- Sylvia role demands athleticism+high jumps, sharp turns, precise movements&speed—1 of the hardest roles in classical ballet

- The male lead/Aminta also requires strong technical proficiency

** 1876-Delibes’ music was revolutionary among ballet scores:incredibly complex+richly orchestrated=>a massive production for orchestras&ballet companies (see:Pizzicato in visuals)

  • That’s why it went through 3 major textual&choreographic revisions but was rarely performed (not in ROH repertoire for 40 years/1965-2005)
=>far superior to the 1st classical/modern ballets, yet unknown


 





















Comments

Popular Posts