Oscar© balesi..
[ENG in below]
- Yepyeni bir bale eseri ile karşınızdayım. Ancak bu sefer İZDOB’umun değil, yeniden ikinci kez Avustralya Balesi’nin bir temsili ile.
- Oscar Wilde’ın hayat hikayesi üzerine olan bale, yazarın hayat tarzı sebebiyle mahkemeye çıkarılmasıyla başlıyor ve hapiste geçirdiği süre temel alınarak kurgulanmış bir yapı sergiliyor. Ve bu süreçte bize muhteşem bir görsel şölen sunuyor.
- Öncelikle belirtmem gerekir ki temsilin 1 saat süren ilk yarısına hayran kaldım.
- Tabii ki kostümlerine aşık oldum.
- Müziğin kurgu ile birlikte değişen yapısı ise çok etkileyiciydi.
- Ancak hepsinden de öte, öyle bir koreografi hakimdi ki gerçekten gözlerime inanamadım. Büyülendim.
- İkinci yarı, sadece yarım saat sürüyor ve ne yazık ki yazarın karanlık geçen yıllarını tasvir etmek üzerine kurgulandığı için bu paralelde oldukça koyu ve kasvetli bir yapıya sahip.
- Velhasıl, adeta bir sinema filmi ya da koca bir sezon dizi seyrediyormuşum hissiyatında izledim tüm baleyi.
- Arka fondaki hareketli görsellik, ışığın kullanımı ve o kadar kalabalığın böylesi muazzam bir sıralanışı, tabiri caizce gerçekten arz-ı endam edişi mükemmeldi. (O kadar çok dekor nasıl o kadar çabuk ve hissettirmeden değişti, keza ışık ve kalabalıklar gerçekten anlamadım.)
- Zaten koreografiyi naçizane benim beğenmem dışında, bu konuda bir ödülün sahibi olduğunu son olarak eklemeden geçmek istemem.
- Özetle teknoloji sayesinde kıtalar ötesi bir temsili, hem de klasiklerin dışında modern bir eseri canlı olarak izleme şansına sahip olmanın sevinci ile bu satırları yazdığımı belirtir, fırsatınız olursa sizin de bu kurumun eserlerinden birini izlemenizi gönülden tavsiye ederim.
* Baledeki yeşil karanfil kullanımı, Wilde’ estetik anlayışını ve toplumsal normlara meydan okuyan tavrını simgeler. Doğal bir renk olmadığı için boyanarak elde edilen bu çiçek, onun sanatta yapaylığı yücelten görüşünü yansıtır. Ayrıca, dönemin sıkı ahlaki kurallarına karşı bir başkaldırı ve bireysellik vurgusu olarak görülmüştür. Wilde’ın yaşam tarzı ve sanatsal duruşuyla ilişkilendirilen yeşil karanfil, onun ikonografisinin önemli bir parçasıdır.
Meraklısına: Web sitesindeki ilgili broşür metinleri..
The Australian Ballet’in sahnelediği Oscar, Oscar Wilde’ın hayatına ve eserlerine odaklanan iki perdelik bir baledir. Christopher Wheeldon tarafından koreografisi yapılan bu eser, Wilde’ın hayatındaki aşkları, yargılanması ve hapse atılmasını, Viktorya dönemi toplumunun sert ahlaki kuralları altında ele alıyor.
Birinci perde, Wilde’ın peri masalı Bülbül ve Gül (The Nightingale and the Rose) ile Wilde’ın ünlü oluşunu ve Robbie Ross ile olan ilişkisini iç içe geçirerek anlatıyor. Ayrıca Wilde’ın Lord Alfred Douglas (Bosie) ile olan aşkının başlangıcını sergiliyor. İkinci perde, Wilde’ın hapiste yaşadığı acılara ve sağlığındaki bozulmalara odaklanırken, Dorian Gray’in Portresi ile paralellik kuruyor; hem Wilde hem Dorian, ihanet ve kayıp temalarının işlendiği hikayelerinde çöküşle yüzleşiyorlar.
Bu balede, sosyal baskı altında gizli yaşanan aynı cinsiyetten ilişkiler, koreografiyle yansıtılan somut ama sınırlı hareketlerle vurgulanıyor. Bununla birlikte, Wilde’ın gizli ilişkilerini yaşadığı “molly house” (gizli gay kulüpleri) sahnelerinde danslar daha özgür ve canlı bir şekilde sunuluyor.
Joby Talbot’un müzikleriyle desteklenen Oscar, Eylül 2024’te Melbourne’de prömiyer yaptı ve Kasım ayında Sydney Opera Binası’nda sahnelenmeye devam edecek.
--
Tony Ödüllü koreograf Christopher Wheeldon, cesur yeni bale eseri *Oscar©*'ı sunuyor. Edebi efsane Oscar Wilde’ın hayatı ve eserlerinden esinlenen Wheeldon, Wilde’ın yaşamını sahneye taşıyan kendine özgü hayal gücü, drama ve büyüleyici görsel hikâye anlatımı tarzını ustalıkla sergiliyor. Yapım, yazarın en ünlü eserlerinden *Bülbül ile Gül* ve *Dorian Gray’in Portresi*ni ustalıkla bir araya getiriyor.
Wheeldon’ın sık sık birlikte çalıştığı besteci Joby Talbot (*Wonka*, *Alice Harikalar Diyarında©*) bu çığır açıcı eserin müziğini sunarken, Jean-Marc Puissant’ın dinamik sahne tasarımları, izleyiciyi gerçeklik ve hayal gücünün dengelendiği büyüleyici bir dünyaya götürüyor. Ünlü aktör Sean O’Shea’nın anlatımı ve canlı vokal performansları, eserin derinliğini ve netliğini artırıyor.
Bu yapım, The Australian Ballet’in tarihinde sanatsal ifade biçiminin daha kapsayıcı ve çeşitli insani deneyimleri yansıtacak şekilde evrildiği heyecan verici bir anı temsil ediyor. *Oscar©*, balenin kapsamını genişletmekle kalmıyor, aynı zamanda duygusal ve hikâye anlatımı açısından yeni keşif yolları açıyor.
19 Kasım Salı günü (AEDT) saat 19:15’ten itibaren canlı yayınla sahne arkasından görüntüler, Sanat Direktörü David Hallberg ve özel konuklarla yapılan röportajlar gibi canlı yayın sırasında yalnızca bu etkinliğe özel içerikler sizlerle olacak.
--
** Yeşil karanfil, 19. yüzyılda Wilde tarafından bir tür sembol haline getirilmişti. Özellikle 1890’larda Londra’daki bir tiyatro galasında Wilde ve çevresindeki genç erkekler, yaka çiçeği olarak yeşil karanfil takarak dikkat çekmişlerdi.
Yeşil karanfilin seçimi, estetik bir beyan olduğu kadar, Wilde’ın sanat, bireysellik ve toplumsal normlara meydan okuma konusundaki tutumunu da yansıtıyordu. O dönemde yeşil karanfil doğal bir renk olmadığı için, genellikle beyaz karanfiller boyanarak elde ediliyordu. Bu, Wilde’ın sanatta yapaylığı ve doğaya müdahaleyi yücelten estetik anlayışıyla uyumluydu.
Dahası, yeşil karanfil bir süre sonra kodlanmış bir anlam kazandı: O dönemin sıkı ahlaki kurallarına karşı bir başkaldırı ve cinsellik ya da yaşam tarzı hakkında alttan alta bir mesaj verme aracı olarak görüldü. Wilde, bu sembolü doğrudan eşcinsellikle ilişkilendirmemiş olsa da, bu çiçeğin onun yaşam tarzına ve toplumsal normlara meydan okuyuşuna gönderme yaptığı düşünülür.
[in ENG]
Oscar© ballet..
• I’m here with an entirely new ballet performance! And this time, it’s the second representation I’ve seen from The Australian Ballet.
• The ballet is based on the life story of Oscar Wilde, beginning with his trial due to his lifestyle choices and focusing on his time in prison. Throughout, it delivers a magnificent visual feast.
• First and foremost, I must say I was mesmerized by the first half, which lasted an hour.
• Naturally, I fell in love with the costumes.
• The way the music evolved alongside the narrative was particularly impressive.
• But above all, the choreography was so extraordinary that I could hardly believe my eyes—I was enchanted.
• The second half, lasting only 30 minutes, unfortunately portrays the darker, more somber years of Wilde’s life, reflecting this tone with its heavy and gloomy atmosphere.
• All in all, watching the entire ballet felt like experiencing a feature film or an entire season of a TV series.
• The dynamic visuals in the background, the use of lighting, and the seamless coordination of such a large cast were utterly mesmerizing. (How they managed to change so many sets so quickly and effortlessly, along with the lights and the crowds, I genuinely couldn’t figure out.)
• Aside from my humble appreciation of the choreography, I should also note that it has won an award in this field.
• In summary, I’m writing these lines with the joy of having the opportunity to watch a cross-continental performance live—thanks to technology—one that is modern rather than classical. I wholeheartedly recommend that, if you get the chance, you experience one of this company’s works.
* The use of the green carnation in the ballet symbolizes Wilde’s aesthetic philosophy and his defiance of societal norms. As a flower that is not naturally green but dyed, it reflects his view of art as a celebration of artificiality. Moreover, it served as a rebellion against the strict moral codes of the era and a declaration of individuality. Closely associated with Wilde’s lifestyle and artistic stance, the green carnation is an important part of his iconography.
For the curious: The relevant brochure texts on the website...
The Australian Ballet’s production Oscar, choreographed by Christopher Wheeldon, is a two-act ballet that dives into the life and works of Oscar Wilde. The narrative highlights Wilde’s intense relationships, trials, and incarceration due to his sexuality, set against the rigid moral landscape of Victorian society.
Act 1 interlaces Wilde’s fairy tale, The Nightingale and the Rose, with moments from his life, illustrating his rise to fame, his relationship with Robbie Ross, and the beginnings of his romance with Lord Alfred Douglas (Bosie). Act 2 shifts to Wilde’s suffering in prison, reflecting the descent of The Picture of Dorian Gray—both Wilde and Dorian face decline and disillusionment as their stories mirror each other’s themes of betrayal and loss.
Notable for its specific and somewhat restrained choreography, Oscar reflects the social secrecy of same-sex relationships during Wilde’s era. This somber tone is contrasted with moments of freer expression in scenes set in “molly houses” (underground gay clubs), where the choreography becomes more exuberant.
Accompanied by Joby Talbot’s evocative score, Oscar debuted in Melbourne in September 2024 and will continue its season at the Sydney Opera House in November.
--
Tony Award-winning choreographer Christopher Wheeldon presents the daring new ballet Oscar©. Based on the life and writings of literary legend, Oscar Wilde, Wheeldon brings his signature blend of whimsy, drama and breathtaking visual storytelling of Wilde’s life to the stage, masterfully integrating two of the authors most famous works The Nightingale and the Rose and The Picture of Dorian Gray.
Frequent collaborator, composer, Joby Talbot (Wonka, Alice’s Adventures in Wonderland©)provides the score to the groundbreaking new work, and Jean-Marc Puissant’s dynamic sets transport you into a dazzling world that balances fantasy with reality. Featuring narration from renowned actor Sean O’Shea and live vocals, these elements add depth and clarity to the performance.
This production marks an exciting moment in The Australian Ballet’s history, where the art form evolves to reflect a more inclusive and diverse range of human experiences. Oscar© not only broadens the scope of ballet, but also opens avenues for emotional and narrative exploration.
--
This description highlights Oscar©, a daring new ballet presented by Tony Award-winning choreographer Christopher Wheeldon, inspired by the life and works of literary legend Oscar Wilde. With a signature blend of whimsy, drama, and striking visuals, Wheeldon brings Wilde's life to the stage while weaving in two of his most celebrated works: *The Nightingale and the Rose* and *The Picture of Dorian Gray*.
The score, composed by frequent collaborator Joby Talbot (*Alice’s Adventures in Wonderland©*, *Wonka*), pairs seamlessly with Jean-Marc Puissant’s dynamic sets, which transport audiences into a world that balances fantasy with reality. Narration by acclaimed actor Sean O’Shea and live vocals deepen the emotional resonance and narrative clarity of the production.
Oscar© represents a landmark in The Australian Ballet’s history, pushing the boundaries of the art form to reflect more inclusive and diverse human experiences. It broadens ballet’s narrative scope while opening new paths for emotional exploration.
--
** The green carnation became a sort of symbol in the 19th century, popularized by Wilde. Particularly in the 1890s, at a theater gala in London, Wilde and the young men in his circle drew attention by wearing green carnations as boutonnières.
The choice of the green carnation was not only an aesthetic statement but also reflected Wilde's attitude toward art, individuality, and defiance of societal norms. At the time, green carnations were not a natural color and were usually created by dyeing white carnations. This aligned with Wilde’s aesthetic philosophy, which celebrated artifice and intervention in nature.
Moreover, the green carnation later took on a coded meaning: it came to symbolize rebellion against the strict moral codes of the era and served as a subtle means of conveying messages about sexuality or lifestyle. While Wilde himself did not explicitly associate the flower with homosexuality, it is often interpreted as a reference to his lifestyle and his challenge to societal conventions.
Comments
Post a Comment