Rigoletto (2021)..
[ENG is below]
- Tamamen isminin çok tanıdık gelmesi sebebiyle izlemeye başladım ve müthiş bir sürpriz ile meğersem o ünlü Pavarotti “La donna è mobile” aryasının içerisinde yer aldığı opera olduğunu gördüm.
- Sözlerinin gıcıklığı bir tarafa nedense zihnimde o melodiler hep çok eğlenceli ve La Traviata tarzında bir eserin parçasıdır diye düşünerek kodlamışım.
- Dekor ve kostümler açısından tek hayran kaldığım (ne yazık ki) sahne olan o giriş sahnesinin büyüleyiciliği de görsellik açısından ihtişamlı bir opera seyredeceğim beklentisini doğrular gibi gelip beni yükseltse de devamı öyle olmadı :-(
- Dolayısıyla, diken bahçesindeki bir gül misali, (kendi adıma) çok hüzünlü ve karamsar bulduğum bir öykünün içerisinde birden eğlenceli bir melodi duymak çok tuhaf geldi. Yani aşırı garipsedim.
- Hiç böyle bir konunun parçası (bir nev-i Mavisakal) olduğunu düşünmezdim. Bu bağlamda da açıkçası operanın tek beğendiğim kısmının o arya olduğunu söylemeliyim.
- Çünkü evet her ne kadar La Traviata görkemi havasından başlasa da klasik eserlerin klasik konusunu işleyen oldukça karanlık bir opera oldu benim için.
- Bi de İtalyanca’nın neden tam bir opera dili olduğunun kanıtı olmuş. Trajik kelimeler ancak böyle estetize seslendirilir dedirtti.
* Libretto: Francesco Maria Piave
•Victor Hugo’nun “Le roi s’amuse” (Kral Eğleniyor) adlı oyunundan uyarlandı.
•Melodramma (Ciddi dramatik opera)
** Verdi’nin geleneksel “kahraman tenor, kötü bariton” kalıbını kırdığı ilk eserlerinden.
•Ana karakter bir soytarı=kahraman değil, trajik bir figürdür. Bu büyük bir devrimdi.
*** Operanın ilk adı “La maledizione” (Lanet), Kont Monterone’nin hem Dük’e hem de Rigoletto’ya ettiği laneti anlatır. Ana karakterin adı da bu tematik yapı ile uyumlu olarak yeniden şekillendirilmiş. Orijinalde Triboulet olan soytarının ismi, Jules-Édouard Alboize de Pujol’un (1835) “Rigoletti, ou Le dernier des fous” (Rigoletti -Soytarıların Sonuncusu-) adlı komedisinin parodisinden esinle, Fransızca ‘kıkırdamak’ anlamındaki “rigoler”den türetilerek Rigoletto olarak değiştirilmiş.
***
[in ENG]
Rigoletto (2021)..
- I started watching it purely because the name sounded so familiar, and to my great surprise, I realized this was the opera that features that famous Pavarotti aria.
- Aside from the cheeky lyrics, I had somehow always coded those melodies in my mind as cheerful, assuming they were part of something more like La Traviata.
- The mesmerizing opening scene — sadly the only one I was visually impressed by in terms of set and costumes — gave me the impression that I was about to watch a truly lavish production. But sadly, that expectation wasn’t fulfilled. :-(
- Like a rose in a thorny garden, hearing such a cheerful melody in a story I found deeply tragic and somber felt bizarre to me — I was genuinely taken aback.
- I would have never imagined it was part of such a dark plot (something like Bluebeard, in a way).
- So in that sense, I must admit the only part I genuinely enjoyed was that famous aria.
- While it started with the grandeur and mood of La Traviata, for me it turned out to be a very dark opera dealing with classic themes in a rather heavy tone.
- Also, it truly proves why Italian is the perfect language for opera — tragic words have never sounded so aesthetic.
* Libretto: Francesco Maria Piave
• Adapted from Victor Hugo’s play Le roi s’amuse (The King Amuses Himself).
• Classified as a melodramma (a serious, dramatic opera).
** This is one of Verdi’s first works that broke the mold of “heroic tenor vs. villainous baritone.”
• The main character is a jester — not a hero, but a tragic figure, which was revolutionary at the time.
*** The opera’s original title was La maledizione (The Curse), referring to Count Monterone’s curse on both the Duke and Rigoletto. The protagonist’s name also reflects this theme: originally Triboulet, it was changed to Rigoletto, inspired by the French word rigoler (to giggle), as a parody of Jules-Édouard Alboize de Pujol’s 1835 comedy Rigoletti, ou Le dernier des fous (Rigoletti, or The Last of the Fools).
















Comments
Post a Comment