Everything Everywhere All at Once..

Şimdi ben bu film için ne diyim gerçekten bilmiyorum. Tam da ismine layık bir şekilde her şeyin her yerde olduğu, bütün paralel evrenlerin -kelimenin tam anlamıyla- birbirine geçtiği bir film var karşımızda. Tam da geçen hafta paralel evrenlerle ilgili okuduğum kitaptan sonra (Dünyanın Sakin Kayıtsızlığı) tabii ki müthiş bir eşzamanlılık oldu. 

Zira olay-bunda da- paralel evrenlermiş gibi görünse de, varoluşsal bir sorgulamayı ele aldığını, en öz ifadesiyle söylemek mümkün. O yüzden filmin başlangıcında ‘evrenleri birbirine karıştırdım, ben bu konuyu anlayamadım, nasıl ilerliycem?!’ falan sorunsalına girmenize hiç gerek yok. Düz devam edin. Çünkü zaten film bence, onun anlaşılması gibi bir kaygıya sahip değil. Dediğim gibi bir varoluşsal krizin veya krizlerin (filmdeki karakterler bağlamında) izleyici nezdinde anlaşılır kılınması minvalinde ilerleyen bir yapım söz konusu. 

Bunu da sinemanın o görsel şölen hâline yaraşır bir şekilde; oldukça etkileyici kostümler, renkler ve hareketlerle ortaya koyma gayretinde. Özellikle de yaratıcılık ötesi kostümler açısından bayağı bir etkilendiğimi söylemeliyim. Şimdiden ilgili Oscar ödülünü verdim gitti, kostüm tasarımcısı Shirley Kurata’ya.

[Okuduğum şu sıfat tamlaması cuk oturuyor: “"geniş kapsamlı, ifadesel ve neredeyse canlı kostümler...”

(the wide-ranging, expressive and almost animated costumes by Shirley Kurata.)*]

Fakat Netflix yapımlarında artık bence fazlasıyla işlenen bir konu var ki burada söylememeyi -spoiler açısından- tercih ediyorum. İşte onun kanımca fazlasıyla ve göze batar bir şekilde ortaya konuş hâli, bir izleyici olarak beni rahatsız etti açıkçası. Oysa ki hiç o konularda rahatsızlık hisseden biri olmamama rağmen, bunun bir zorlayıcı tavırla olay örgüsüne yerleştirilmiş olduğu hissiyatının bana verilmesi oldu beni asıl rahatsız eden. Biraz karmaşık oldu filmin adı ve de kendisi gibi ancak durum gerçekten de böyle vuku buldu kendi adıma. 

Neyse demem o ki aslında insanlık tarihi açısından ilksel bir konuyu, oldukça karmaşık bir kurguda ortaya koyan ve süre açısından da birazcık uzun olan bir yapımı izleme sabrını göstereceğinize inanıyorsanız bakabileceğiniz kanaatindeyim. Zira dediğim gibi oldukça farklı, eksantrik bir film var (teknik açıdan) karşınızda. 

* https://fashionista.com/2022/03/everything-everywhere-all-at-once-costumes-outfits



Comments

Popular Posts