İrade Terbiyesi / Jules Payot..
İrade Terbiyesi kitabı ile başlangıç yapan Hypatia Okuma Kulübü tanıtımında ‘bir okuma yolculuğuna çıkıyoruz’ denmişti. Ve şu an o yolculuğun sonuna gelmiş olan biri olarak, bunun gerçekten de tam bir okuma yolculuğu olduğunu, içi dolu dolu bir serüveni yaşadığımı çok rahatlıkla söyleyebilirim. Çünkü bu yolculukta sadece bu kitabı okumakla kalmadık, Azra Kohen @azrakohen ve Uzm. Psk. Nathalie Barki @uzm.psk.nathaliebarkidelice ile bize sunulan canlı video kayıtları sayesinde, iradeye dair birer engel olabilecek tüm ana başlıkların tek tek incelenmesi ve yine ilgili temel konularda, (kendi adıma bugüne kadar tanıma şansına erişemediğim) pek çok uzman doktorla* tanışma ve onların bilgilerinden faydalanma şansını kazandık.
Bu bilgiler benim için şöyle kıymetliydi: mesela Azra Hanım’ın tüm kitaplarını okurken, özellikle karşıma Maslow’un İhtiyaçlar hiyerarşisi piramidi çıktığında çok şaşırmıştım. Öyle ki bu kavram üniversite yıllarımın temel konularından biriydi ve o zamanlardan beri milyon kez karşılaştığım bu kavramın gerçek anlamını ancak onun anlatışında idrak ettiğimi vurgulamam gerekiyor. Çünkü vakti zamanında duyduğum veriden çok daha fazla bir şekilde anlamlandırılmış ve içselleştirilmiş bir anlatışı öğrenmiş oldum onun vesilesiyle. Ve işte o zaman kafamda ve kalbimde tam olarak oturtabilmiş oldum Maslow’un verdiğini.
Aynı şekilde bu sohbetler kapsamında Nathalie Hanım’dan dinlediğimiz Erikson'un Gelişim Evreleri’ni de yine vakti zamanında derslerim kapsamında okumuştum. Ancak onun anlatışı, örneklendirişi ve bizim yaşamımızla bağlantı kurarak onu anlamlandırmamızı sağlaması, ne kadar şükranlarımı sunsam o kadar az bir kıymette oldu benim için. O yüzden buradan bir kez daha kendilerine şükranlarımı sunuyorum. [Ayrıca konuya dair kendisinin iki şahane IG paylaşımı için tık ve tık..]
Dediğim bu iki temel kişisel gelişim konusu kavramı gibi diğer el alınan tüm başlıklar; sadece dinlemekle kalmayacağımız, alıp kendi filtremizden geçirerek kendi durumumuza göre değerlendirmesini yapıp kullanabileceğimiz veriler olarak bize sunuldu. Hatta bu damıtma esnasında kendimizde değiştirmeyi dilediğimiz noktalara dair o kadar çok yöntemi ve tekniği, bize en sade ve uygulanabilir şekilde sundular ki şahsım adına çok kıymetli verilerle taçlandım.
Mesela Dr. Hüseyin Nazlıkulu hoca* sayesinde ondan dinler dinlemez ertesi günü uygulamaya koyduğum ‘geçmişle barışma ve kendimizi affetme’ üzerine olan ve bugüne değin hiç duymadığım bir ritüel** benim için öyle bir zamanda karşıma çıktı ve değer azdetti ki anlatamam. Onun dışında Azra Hanım ve Nathalie Hanım’ın depresyon konusunda almamızı önerdiği vitaminleri [D vitamini, Demir, B12 ve Folik Asit], yine aynı şekilde onlardan dinler dinlemez kullanmaya başladığımı da belirtmek isterim. En mucizevi olanı ise onlardan öğrendiğim gün, aslında o vitaminlerin bana birkaç hafta önce hediye edilmiş vitaminler arasında yer aldığını görmek idi. (Eş zamanlılıklar aşkına…) Benzer şekilde, uyku düzenimi düzenlemek niyetinde olduğum bir dönem, tam da bunu irade kapsamında dinlemek ve kendi adıma bu yolculuk bünyesinde hayata geçirdiğim bir diğer değerli edim olarak yapabilmek çok mu çok sevindirici oldu benim için. Ayrıca bugüne kadar ‘irade’ dediğim, irademi kullanıyorum zannettiğim! pek çok şeyin aslında kontrolcülük kapsamında değerlendirilmesi gereken hususlar olduğunu öğrenmek de çok değerli, zihin açıcı, kendi adıma inanılmaz aydınlatıcı oldu.
Bu arada sadece videoların kendi içeriklerinde aldığımız veriler değil, videoların altındaki yorumlar kısmında da bizimle paylaşılanlar çok kıymetliydi. O yüzden her bir videonun altındaki yorumları da bir bir okuduğumu ve kendime sayfalarca notlar aldığımı belirtmek isterim. Bu kapsamda kendime katkı sağladığım önemli yorumları da ayrıca bu paylaşımın altına ekliyorum naçizane.
Aynı şekilde okumak kulübüne özel açılan internet sayfası üzerinden belirli zaman aralıklarında bizimle paylaşılan veriler, verilen ödevler, uygulama pratikleri, ritüeller vd. gerçekten birer nokta atışı olacak nitelikleri ile hayatıma çok büyük katkılar sağladılar. Ve bu okuma serüveni sadece bunlarla da kalmadı, Azra Hanım’ın tavsiye ettiği filmlerle ve dinlenmesi önerilen müziklerle de zenginliğini arttırdı. (hatta önerilen tüm melodileri Hypatia Kitap Kulübü adıyla spotify’da listeledim)
Ve okuma serüvenimizin baş aktörü olan Jules Payot’un 1895 tarihli kitabı ‘İrade Terbiyesi’ne de değinecek olursam; öncelikle, başta içine girmekte, akışına kaptırmakta biraz zorlandığımı itiraf etmeliyim. Ancak sonrasında, ilerledikçe ve kapsamına vakıf oldukça ne kadar etkileyici bir kitap olduğunu ve kendi adıma ne kadar geç karşılaşmış olduğumu anladım. Bugüne kadar kendisinden haberdar olmadığını bilmek de tabii ki üzücüydü. Fakat öğrencilik yıllarımda, kendisinin de zaten bu kitabı yazma amacı olarak ‘öğrencilere iradeyi anlatmak olduğunu belirtmesi’ noktasında, önerdiklerini vakti zamanında uyguladığımı ve aslında halende çalışma düzenim kapsamında severek uygulamaya devam ettiğimi okumak/görmek çok mutlu etti. Ayrıca dediğim gibi serüvene dahil olan ilgili videolar, ekstra okuma metinleri ve verilen ödev uygulamalar ile kitabın okuma yolculuğunun zenginleştirilmesinin; kitabın kendisini, aktardıklarını anlamlandırma, kendi çağcıl dünyamıza güncelleme açısından oldukça değerli olduğu kanısındayım. Zira aksi halde sadece 1800’lü yıllarda yazılmış bir ders kitabı gibi değerlendirilmesi riski taşıdığını da söyleyebilirim. Ancak kulüp kapsamında Azra Hanım’ın ve değerli katılımcılarının pek çok açıdan boyutlarını geliştirdiği irade kavramı üzerinden kitap ve kattıkları çok farklılaştı. İki saati aşkın her bir Hypatia Okuma Kulübü Yayını kaydı ile taçlanan katkı da cabası..
O yüzden tüm bu yolculukta emeği geçen herkese tek tek şükranlarımı sunmayı bir borç biliyorum. Sanki bir eğitime katılmışcasına, her bir adımın detaylıca ve dolu dolu düşünülüp bize sunulan içeriğiyle gerçekten inanılmaz doyurucu bir yolculuk oldu. Dönüp dönüp videolarını, metinlerini ve notlarımı okuyacağım bu yolculuğu tam manasıyla yaşantıma katmaya niyet ediyor, bir sonraki için şimdiden sabırsızlanıyorum.
**Her gün yapılacak bir ritüel bu. Tüm duygularımızı aktive edecek şekilde, mümkünse bir tütsü yakılarak koku duygusunu da harekete geçirerek, öncelikle 2 dakika boyunca bir aynanın önünde kendimizi, duruşumuzu, yüzümüzü, vücudumuzu inceliyoruz gözlerimizle; ancak incelerken olduğumuz yerde yürüyoruz, adım atıyoruz ki hareket duyumu işe dahil olsun. 2 dakikanın sonunda ise (1) önce sol tarafımıza, sol omzumuza, sol kolumuza bakarak ‘geçmişimle barışığım’ diyoruz; sonra (2) öne doğru kollarımızı uzatarak ‘bugünümle mutluyum’ diyoruz ve (3) son olarak sağa, sağ tarafımıza, sağ kolumuza, sağ omuzumuza bakarak ‘yarınımla umutluyum’ diyoruz. Bu üçlemeye, üçlü hareketimize, olduğumuz yerde adım atarak 3 dakika boyunca tekrarlayarak devam ediyoruz. Ve toplamda 5 dakika (2+3=5) sürecek şekilde tamamlamış olarak sonlandırıyoruz.
Meraklısına: Metnin içinde ifade ettiğim üzere, ilgili IGTV videolarının altında yer alan yorumlardan derlediğim notlar için buraya: İrade Terbiyesi notlar... Vitaminlere dair yorum-yazışmalar ile okuma önerisi olarak verilen makalelerden derlediğim İrade Terbiyesi notlar 2 için ise buraya tıklayabilirsiniz...
Comments
Post a Comment