Kırda Gezinti tablosu..

[ENG is below]

“Kırda Gezinti” (yakl.1880) ~ Osman Hamdi Bey

Tuval üzerine yağlıboya 36X29 | Ιnv. No: 1003/5839

  • Hamdiciğimin yine görür görmez sımsıkı sarılıp eve götürüp duvarıma asasım gelen bir tablosu ile karşınızdayım.
  • O ki yine @msgsuniversite rhm’de yer alan ‘Osman Hamdi Bey Salonu’nda (bknz. önceki post’larım) gördüğüm, onun bir diğer nadir manzara tablolarından.
  • Zira aslında manzaraya pek de meraklı olmadığı anlaşılan Hamdi’nin Boğaziçi’ni tasvir eden tek bir tuvali yokken;
  • Gebze ve Eskihisar’ı bu kadar sık ve mütevazı bir şekilde resmetmiş olması, gerçekten de bu mekânlara karşı beslediği çok özel bir hissin ifadesi ile tezahürü.
  • (bknz. diğer manzara tablolarına dair önceki post’larım)
  • Velhasıl Gebze ve Eskihisar’da yapmış olduğu manzara tabloları ve dolayısıyla onlardan biri olan Kırda Gezinti de büyük bir kısmı küçük ebatta, bazen kontrplak üzerine yapılmış eserler. 
  • Her biri gibi yine bu tablo da neredeyse empresyonist fırça darbeleriyle gerçekleştirilmiş.
  • Ayrıca her hâllerinden gayet özel olmakla birlikte, o derecede de dış dünyaya ve sergilere yönelik olmadıkları anlaşılan eserler.

Kaynak: Edhem Eldem’; “Osman Hamdi Bey’in Sözlüğü”; 2010.


[in ENG]

"Strolling Through the Fields" (ca.1880) ~ Osman Hamdi Bey

Oil on canvas 26x34 | Inv. No: 1003/5839

  • Here I am again with a painting by my dear Hamdi, one that I instantly feel like hugging tightly, taking home, and hanging on my wall as soon as I see it.
  • This one, like others I’ve seen in the ‘Osman Hamdi Bey Hall’ at @msgsuniversite RHM (see my previous posts), is another rare landscape painting by him.
  • Considering that Hamdi, who doesn’t seem particularly interested in landscapes, has no paintings depicting the Bosphorus;
  • The fact that he portrayed Gebze and Eskihisar so frequently and modestly is truly a reflection of the special affection he had for these places.
  • (See my previous posts about his other landscape paintings.)
  • In short, the landscape paintings Hamdi created in Gebze and Eskihisar, including Strolling Through the Fields, are mostly small-sized works, sometimes painted on plywood.
  • As with all of them, this painting too was created with brushstrokes that are almost impressionistic.
  • Moreover, it is evident that these works, while highly special, were not intended much for public display or exhibitions.

Source: Edhem Eldem; “Osman Hamdi Bey’in Sözlüğü”; 2010.

Comments