Medea Material..
[ENG in below]
- AnkaraDT&İstanbulDT ortak yapımı bir oyunla karşınızdayım. Hem de büyük prodüksiyonlu, şahane görselliği olan.
- Heiner Müller’in Berlin Duvarı yıkılmadan önce yazdığı (1982)
- Medea’yı karakterden çok, materyal olarak ele aldığı.
- Bugüne kadar aklımda kalan en çarpıcı 2. açılış sahnesi oldu (ilki Hamlet). Hakkıyla kaydedemeyeceğimden çekemedim.
Ki şiirsel bir anlatı olarak değerlendirilen Müller’in dilinin -minimalistse de- sahneye konduğu prodüksiyonlarda sıkça deneysel+çarpıcı görsellerle desteklendiği vurgulanıyor.
- Eser tabii ki klasik öyküsü üzerinden Medea‘nın günümüze etkilerine uzanan bir yapıda (mit üzerinden Batı uygarlığının analizi)
modern dünyanın varoluşsal krizleri+toplumsal meseleleriyle harmanlıyor,
- yabancı topraklarda bir kadının karşılaştığı yabancılaşma,
- kadın bedeninin savaş alanı hâline getirilmesi
- ihanet edilen bir aşık&anne kimliği
- doğanın (ve onun yıkımıyla birlikte) da sesi olması->ki karanlık gücü böyle ortaya çıkıyor=modern kapitalizmin doğa suçlarına karşıt figür
- Batı emperyalizmi, göç+yabancı düşmanlığı&toplumsal dışlanmaya eleştiri=‘öteki’nin somut sembolü
=>
O yüzden eser=bir parçalar bütünü (fragmented theatre)
=tipik başlangıç-orta-son yok
>Zira
- hem Medea’nın parçalanmış iç dünyasının,
- hem de toplumun&tarih anlatılarının kaotik doğasını yansıtması amaçlanmış.
- Bu kapsamda çoğunlukla tek kişilik bir oyunmuş gibi sahneye alınmış; fazlasıyla monologa sahip. Ancak bu metinler en azından kendi adıma anlaşılması (özellikle yoğunluğu sebebiyle) çok kolay olmadı.
Ki bu, bir anti-tragedya olup karakterin dış eylemlerinden ziyade iç dünyasına yoğunlaşmasındanmış. (içindeki yıkımı+toplumun dayattığı kimlikler&kadınlığın radikal sorgulaması).
- Az buçuk öyküye hakim olduğumdan bir şekilde zihnimde yapılandırdım da, dilerdim ki az daha açıklayıcı metinsel bir düzlemde ilerlesin. Tabii ki bir sanat tiyatrosu. Bu sebepten de uyarlama bu minvalde.
- Diğer taraftan, Medea’yı öylesi büyük bir emekle canlandırdığı her şekilde anlaşılan performansıyla Sükûn Işıtan’ı ne kadar alkışlasak az.
- Kısacası görselliği müthiş olan böyle sindire sindire izlenilesi büyük bir prodüksiyon var karşımızda.
[in ENG]
Medea Material..
- Co-produced by Ankara&Istanbul State Theatre, a big production w stunning visuals
- Written by Heiner Müller in 1982, before the fall of the Berlin Wall
- Approaches Medea not as a character but as material.
- Features the 2nd most striking opening scene I’ve ever witnessed (1st:Hamlet). Couldn’t take a picture of it, as I didn’t feel I could do it justice.
Müller’s poetic narrative—minimalist as it may be—has often been staged w experimental&striking visuals&this production is no exception.
- The play naturally builds on Medea’s classic story, exploring its relevance to contemporary issues. Through the lens of myth, it analyzes Western civilization&merges the existential crises&social issues of the modern world:
- The alienation faced by a woman in foreign lands
- The treatment of the female body as a battleground
- Betrayal experienced by a lover&mother
- Giving voice to nature (&its destruction)->how Medea’s dark power manifests=counter-figure to modern capitalism’s crimes against nature
- Critique of Western imperialism, xenophobia, migration&social exclusion, w Medea embodying the “Other” in a very tangible way
=>
the play=fragmented whole
=not follow a typical beginning-middle-end structure
>reflects both
- Medea’s fragmented inner world&
- chaotic nature of society+historical narratives
- In this framework, the production is mostly staged as a 1-person play, dominated by monologues. Yet, I didn’t find these texts particularly easy to grasp, primarily due to their density.
>This stems from the play being an anti-tragedy, focusing less on the character’s external actions&more on her internal world (her inner destruction&radical questioning of socially imposed identities&womanhood).
- Having some familiarity w the story, I managed to piece things together in my mind. I wish the script had been just a bit more explanatory. Then again, this is an artistic theatre production, so the adaptation is in line w that vision.
- On another note Sükûn Işıtan’s performance as Medea, embodying the character w such tremendous effort, deserves endless applause.
- In short, a visually breathtaking, slow-burning production that’s worth savoring.
Uzun hali:















Comments
Post a Comment