Her.. son yılların en iyi filmi..

Ferdi 2014 Oscar Maratonumun 3. filmi 'Her' oldu.. acilen belirtiyorum ki 'this is a must-see'... Definitely...
Zaten Adaptation'ın yazarı bir kafadan çıkabilir böylesi bir yakın gelecek fütürizmi. Ne mi yaptım. Taptımmm ben filme. Bu kadar mı güzel düşünülür. Abartılmadan, hali hazırdaki tüm şimdiki zaman detayları gözlemlenerek (özellikle de hali hazırda, benim de yoğunca hissettiğim o eski mektuplara olan özlemin gözlemlenmesi ve bu kadar güzel işlenmesi şapka çıkarttırıyor) gelecek, bu kadar mı iyi öngörülebilir. Joaquiin Phoenix, resmen tek başına ve kendi kendine konuşarak bu kadar mı iyi oynar, duyguyu bu kadar mı iyi verebilir, bu kadar mı hissettirir izleyiciye.. şoke oldum...
Teknolojinin, özelde de, bence de kesinlikle, akıllı telefonların ve bilgisayarın, bence yüzyılın keşfi internet ile geldiği nokta, ilişkilere, ancak her türlü ilişkilere etkisi bu kadar mı gerçeğe yakın olması çooook muhtemel şekilde irdelenir..
  • Şu an Galaxy Note 3 ile saatle ilişkilendirilen iletişimin bir tık öteye çok güzel ve kullanışlı taşınması, telefonları şu an bir yerlere dayamadan dik olarak masada durdutulamamasının çoook güzel bir şekilde çözümlenmesi, 
  • cep kamerasından -facetime vb. kullanırkenki gibi- birine bir şey gösterirken ki (özellikle yürüken) zorluğun giysilerde minik ve sempatik bir detaylar, sektörden önce kullanıcı bireyce kolaylaştırılmış olduğunun detayının verilmesi,
  • (inanılmaz şaşırtıcı bir şekilde, tam da blog yazılarını vb. yazarken yorulduğum ve 'keşke şu dikte uygulamalarını artık iyice iyileştirseler de ben konuşsam bilgisayarda kendiliğinden yazı belirse' dediğim günün akşamında) artık klavyelerin bu ihtiyaç-arzu gözetilerek ortadan kalmış olduğunu, her şeyin hafif bir sesli komutla yazıya (dijital) dönüştüğünün görülmesi,
  • promotion emailları ile birlikte inbox'ların temizlenmesinin her geçen gün zul hale gelmesi ve yine bizim yerine bilgisayarın bizle konuşarak, bunu 2 sn'de halletmesi,
  • [ve tüm bu teknolojilerin kurguda yer almasının anlamının teknoloji sektörünün biz kullanıcıları gözlemlediği, ve çok yakın gelecekte hayata geçirileceği bilgisini alt metinde vermesi -daha ben üniversite iken 'Minority Report' -'Azınlık Raporu'- filminde Tom Cruise ekranda fotoğrafları parmağıyla geçirtirken hepimiz ağzı bir karış açık izliyorduk hatırlarsanız! daha 10-14 sene evveliydi!.]
Filmin en çarpıcı yeri ise kanımca, benden ayrı bir şekilde gerçek ilişkilerin kurulmasına dair verdiği anlatı idi.. Öyle ki, fiziksel engelliler ile iletişime, ilişkiye hazır kişilerin ancak belli bir aşmışlık derecesinde olmuş olması (tecrübeyle sabittir), bedenen paylaşılanlar bir yere kadarken önemli olan şeyim zihinsel olarak uyuşmak, konuşabilmek, bir şeyleri paylaşabilmek ve onun zevkine varmak olduğunun yüze çarpılması.. ve bunun bir adım (büyük bir adım) öteye taşınarak, beden olmasa dahi bir aşk, ilişki yaşanabilirliğinin açıkça gösterilmesi.. hatta işin içine beden karışınca işlerin de nasıl komplike olduğunun örneklendirilmesi.
.... muh-te-şemmmmmmmm...
Zaten ben Adaptation'ı izlediğimde dumur olmuş, nasıl bir insan böyle yaratıcı olabilir demiştim. İzleyenlerin ya çok sevdiği, ya deli anlamsız bulup nefret ettiği bu filmi, anlamış olmaktan gururlanmıştım. Umarım bu sefer Her'de çoğunluk anlar.. Çünkü öyle böyle değil..
Filmi bilemem ancak senaryo kesin Her'e gitmeli. Gravity benim için halen bir adım önde, zira.
Yine susuyorum ve sizi acil izlemeniz yönünde şiddetle tavsiyeye gark ediyorum..
Meraklısına: çok güzel bir diğer Her yazısı/eleştirisi için tık tık..

Comments