Kayıp Çocuk Arşivi / Valeria Luiselli..

[ENG is below]

  • @bewaterbookcafe X @fundasakaoglu bibliyoterapi atölyesi Şubat 2025 kitabı.
  • Gerçekten de adına yakışır bir şekilde resmen karşınızda gerçek bir arşiv varmışçasına yazılmış bir roman var. 
  • Bunun bir kurgu olduğuna asla inanamıyorsunuz. Muhtemelen bu da yazarın gerçekten de ilgili arşivleri uzun bir zaman diliminde araştırıp incelemesi paralelinde öyküyü kaleme almasından kaynaklanıyor.
  • Bu minvalde kurgu dahilinde kitabın bölümlere ayrıldığı kutular üzerinden siz de ortaya konan tüm veriyi kutu kutu sırasıyla irdeleyerek ilerliyor&gittikçe derinleşiyorsunuz. 
  • Dolayısıyla klasik tabirle ‘katman katman ilerleme’ kitapta gerçekten sözlükteki bir karşılığı olarak somutlaşıyor. 
  • Özellikle ilk bölümünü çok daha fazla sevdiğimi belirtmeliyim. Özellikle aşırı orijinal bulduğum kelimelerle metni zenginleştirmesine bayıldım. 
  • Diğer taraftan aynı şekilde tam nokta atışı, güncel, tatlı mı tatlı tanımlamaları da içine yedirmiş olması çok hoşuma gitti. Bu açılardan kitabı gerçekten çok sevdim. 
  • Ancak dediğim gibi derinlik kazanarak ilerlemesi paralelinde aşağılara indikçe bir karanlığa dalış söz konusu. O da müthiş bir tekinsizlik hissi yarattı. 
  • Dolayısıyla zaten muhtemelen hedefi olan o hissiyat beni bir yerden sonra bayağı bir zorladı. 
  • Son kertede genç bir yazarın bu kadar incelikli bir roman kaleme almış olması özellikle hemcinsim olması nezdinde gururlandırdı ve mutlu etti. 
  • Dolayısıyla yakın döneme dair çağcıl yazarların çağcıl konulu ve kurgulu romanlarından hoşlananlardan iseniz mutlaka okumanızı tavsiye ederim.


Ses ve mekan bizim çoğu zaman düşündüğümüzden çok daha derin biçimde bağlı birbirine. Bir mekanı sesleri aracılığıyla tanımakla, anlamakla, girdisi çıktısını sesleri aracılığıyla hissetmekle kalmaz, aynı zamanda mekanı oraya yayılan sesler aracılığıyla deneyimleriz.

Sanırım arşiv insana düşüncelerinin başkalaşmış halde sekip geri gelebildiği bir tür vadi sunuyor. Boşluğa sezgi ve düşüncelerinizi fısıldıyor, yanıt almayı umuyorsunuz. Ve bazen, ama sadece bazen, gerçekten de bir ses size geri dönüyor, nihayet doğru tonu yakaladığınızda, doğru yüzeyi bulduğunuzda bir şeylere ait gerçek bir akis tüm berraklığıyla geri geliyor.

İşin asıl ilginç yanı şu: Olur da bir gün tüm bu belgeleri yeniden toplarsanız, sil baştan, deneyimi elde edersiniz. Ya da en azından, deneyimin yaşanan deneyimin yerini alan bir çeşidini, aslında belgeledikleriniz ondan kesip çıkarılan anlar olsa bile.

Devasa bir elin falına bakan çingene topluluğu misali, işaret parmaklarımızın ucuyla sarı ve kırmızı otoyol çizgilerini takip ediyoruz. Geçmişimizi, geleceğimizi okuyoruz: yola çıkış, bir değişim, uzun hayat, kısa hayat, ileride zorlu bir dönem var, burada güneye yöneleceksiniz, burada şüphe ve belirsizlikle karşılaşacaksınız, önünüzde bir yol ayrımı var.

… hikayelerin hiçbir şeyi düzeltmediğini ya da kimseyi kurtarmadığını ancak belki dünyayı daha karmaşık fakat aynı zamanda daha çekilir bir yere dönüştürdüğünü bile bile hem de. Ve bazen, sadece bazen, daha güzel bir yere. Hikayeler geleceği geçmişten çıkarmanın bir yoludur, geriye dönüp baktığınızda bir şeyleri anlamanın tek yoludur.

 

  • Güç, bellek, sınırlar açısından yakın politikaya yakın bir sunumu var kitabın. 
  • Tematik olarak kurgulanmış bir eser. 
  • Çağdaş anlatım tekniklerini harmanlayan bir kitap. 
  • Hiçbir şey sekmiyor, hikayede her şey bir şeye bir şekilde bağlanıyor. 
  • Katman katman kurgulanmış bir yol hikayesi. 
  • Beat kuşağı ile başlamıştı yol hikayeleri.
  • Onların yol hikayeleri kişisel gelişim ile ilgiliydi. 
  • Buradaki yol hikayesi ise farklı. Hem bireysel hem ülkesel bir çözümleme yapılıyor bu kitapta. 
  • Hikaye anlatıcılığı, yol ile başlıyor zaten. Yolculuk esnasında çok daha rahat konuşuluyor. 
  • Dolayısıyla yol, edebiyat için çok önemli bir metafor. 
  • Eserdeki katmanlılık, hem göçmenlik hem de aile meseleleri anlamında söz konusu. 
  • Resim, harita vb. ekler ile zenginleşmiş deneysel bir yapıda kitap. 
  • 2020 sonrası dönemde gerçeklik ile bağımızın kopmasının bir ürünü, bu kitabın tekniği.
  • Ülkeler de insanlar gibi anılarını değiştiriyor. 
  • O yüzden kültürel tarih çok daha kıymetli ve önemli. 
  • Kitabın arşivi, o toplumsal bellek, hafıza hepsi bunun üzerine kurulu. 
  • Fakat bu arşivcilik postmodernizmin gerçekliğinden farklı. 
  • Buradaki gerçeklikte bir çokseslilik var. 
  • Gerçek diye bir şey yok zira. Yani gerçek bile değişiyor. 
  • Ki yeni edebiyat öğretisi işte bu. 
  • Dolayısıyla arşiv belgeleri ile tutunmaya ihtiyaç duyuyoruz. Kaldı ki belgeler bile gerçek değil (ülkeler kendilerine göre ayırıyor bu belgeleri).
  • O yüzden normal tarihsel, ülkesel arşivler hem bir kurtarıcı hem de yetersiz bir araç. 
  • Bu sebepten ötürü kişisel arşiv tek gerçek arşiv (Journaling). 
  • Bizden başka gerçeklik kalmayacak. 
  • Masumiyet, kayıp, inanç: çocuk tarafından anlatılan kısımların temaları. 
  • Şiirsel ve düşünsel bir dil kullanılıyor. 
  • Kitaptaki belgeselci yaklaşım, politik sorumluluğa da dönüşüyor. 
  • Kitapta da yer alan arşivsel anlatı tekniği, bahsettiğimiz edebiyattaki yeni anlatımın içinde de var olan bir olgu. 
  • Aynı şekilde çokseslilik kavramı da o yeni anlatanın içinde var ancak dediğimiz gibi postmodernizmdekinden farklı. 
  • Aynı şekilde yine postmodernizmkinden farklı bir metinlerarasılık da yer alıyor bu yeni anlatının içinde. 
  • Göç; hiçbir zaman insanlığın dinamiğininden çıkmayan, hayatın varoluş hikayelerinden biri. 
  • Cennetten kovulmuş bile aslında bir tür göç.


[in ENG]

Lost Children Archive / Valeria Luiselli..

  • @bewaterbookcafe X @fundasakaoglu Bibliotherapy Workshop – February 2025 Book
  • This novel truly lives up to its name—it feels as if you are standing before a real archive. It’s almost impossible to believe this is fiction. That’s likely because the author spent a long time researching and examining real archives before crafting the story.
  • Within this framework, the book is divided into sections, each represented by a box. As you progress, you analyze the information presented, box by box, and gradually delve deeper. In this sense, the classic idea of a “layered narrative” materializes in its most literal form.
  • I must say I especially loved the first part. I adored how the author enriched the text with highly original words. At the same time, I was impressed by the way she seamlessly incorporated precise, contemporary, and delightfully apt descriptions. These aspects made me truly appreciate the book.
  • However, as the story deepens, it descends into a kind of darkness, creating an intense sense of unease. That feeling, which I assume was intentional, became quite challenging for me at some point.
  • Ultimately, I was both proud and happy to see such a young female writer craft such a meticulously written novel. So, if you enjoy contemporary novels by contemporary authors exploring contemporary themes, I highly recommend reading this one.

Comments

Popular Posts