The Nutcracker..
[ENG in below]
- Bu sene canım İZDOB’umun değil ancak ilk kez bambaşka bir ülkenin, Avustralya Balesi’nin Fındıkkıran bale temsili ile karşınızdayım :)
- Gerçekten inanılmaz etkileyiciydi. Koreografisine ve tüm yaratıcı detaylarına hayran kaldığımı söylemeliyim.
- Sir Peter Wright tarafından azıcık üzerinde oynanarak ortaya konan hikaye, kendimin izleyip alışık olduğum versiyonun aynısı olmakla birlikte; anlatılış tarzı ve sahneler arası geçişteki o küçük metinsel açıklamalar sayesinde çok daha anlaşılır idi.
- Ki bu kapsamda ilk kez aymamı sağlayacak şekilde; Cara‘nın arkadaşı, kurşun askerlerin başı ve prens karakterlerinin sürekliliğinin sağlanmasıyla aynı kişiye atıfta bulunduğunun anlaşılması kendi açımdan büyük bir aydınlanma anıydı.
- Bir de diğer seyrettiğimde farklı olarak bu versiyonda;
- öncelikli olarak ve iki bölümde de yer almak üzere Sihirbaz karakterinin yanı sıra
- çok tatlı bir şekilde de Sugar Plum Fairy’nin (Şeker Perisi) öne çıkması sürpriz oldu.
- Sahnelenişte de özellikle ikinci sahnenin arka dekorasyonunun muhteşemliği (ki bir önce seyrettiğim yine Avustralya Balesi’nin Oscar isimli eserinde de) olarak;
- yanlardan ve üstten senkronize bir şekilde art arda birbirine eklenen dekorlarla katman katman zenginleşerek bambaşka bir boyut kazanan dekorunun yanı sıra
- Clara’nın ebeveynlerinin (ki annesinin giysisine geberdiğim için, binaenaleyh o kostüme dair öğrendiklerimi ayrı bir post yapacağım) ve büyükanne+büyükbabanın dansları,
- oyuncakların dansın çok estetik bambaşka bir üçüncü figürün oluşu,
- askerlerin canlanışı ile fare kralın sahne alış anlarındaki görsel büyüleyicilik müthişti.
- Tüm bunlar yetmezmiş gibi teknolojik nüanslarla bambaşka bir hava katılarak hareketli bir hâle getirilen objelerin kullanımı;
- ikinci sahnenin görülmeye değer şekilde Clara‘yı sırtında taşıyarak uçan bir kazla açılması,
- buketteki pembe güllerin aşkla açılılışı,
- farelerin gerçeğe yakın hâlde resmen sahnede cirit atması,
- malum Fındıkkıran’ın kendiliğinden bütünlenişi
- balenin sihrine tam bir sihir kattı.
- Özetle bu Noel masalı gerçekten bambaşka bir güzellikte etkiledi beni, Peter Wright versiyonuyla.
[in ENG]
The Nutcracker..
- This year, I’m not here with my beloved IZDOB’s production, but for the first time, with a performance of The Nutcracker by the Australian Ballet in a completely different country. :)
- It was truly mesmerizing. I must say I was in awe of its choreography and all the creative details.
- The story, slightly adapted by Sir Peter Wright, was the same version I’m familiar with, yet the style of storytelling and the small textual explanations between scenes made it much more comprehensible.
- In this regard, for the first time, I had a moment of realization: the continuity of Clara’s friend, the leader of the toy soldiers, and the prince being referred to as the same character was a revelation for me.
- Additionally, unlike the versions I had previously seen, this one surprised me with:
- The Magician character appearing prominently in both acts, and
- The delightful emphasis on the Sugar Plum Fairy.
- As for the staging, the second act’s set design was particularly stunning. Just like in Oscar (another production by the Australian Ballet I had previously watched), the layered richness created by synchronized set pieces seamlessly assembling from the sides and above brought an entirely new dimension to the scene. Additionally:
- The dances of Clara’s parents (I was obsessed with the mother’s dress—so much so that I’ll dedicate a separate post to what I learned about that costume!) and the grandparents,
- The toys coming to life as an aesthetically unique third element of the choreography,
- The soldiers’ awakening and the Mouse King’s entrance,
- all had a mesmerizing visual quality.
- As if all that wasn’t enough, the technological nuances added a whole new dynamic to the performance:
- The second act opening with Clara being carried through the air on a flying goose,
- The pink roses in the bouquet blooming with love,
- The mice realistically running rampant on stage,
- And, of course, the self-assembling Nutcracker,
- all added a touch of pure magic to the ballet’s enchantment.
- In summary, this Christmas tale truly captivated me in a unique and unforgettable way with Peter Wright’s version.
Fındıkkıran -- Yapım Künyesi
Koreografi: Peter Wright, Lev Ivanov, Vincent Redmon
Ek Koreografi: Birmingham Royal Ballet’in katkılarıyla
Müzik: Piotr Ilyich Tchaikovsky
Kostüm ve Dekor Tasarımı: John F. Macfarlane
Işık Tasarımı: David Finn
Konuk Repetitör: Mark Kay
Avustralya Kızlar Korosu ile birlikte
Fındıkkıran’ın 2024 sezonu, K Christiensen & A Bond Vasiyeti, Melba Cromack Fonu ve Margaret Ellen Pidgeon Fonu tarafından cömertçe desteklenmektedir.
Sir Peter Wright’ın büyülü yapımı Fındıkkıran, bu Noel sezonunda seyircilere yeniden unutulmaz bir deneyim sunmak için geri dönüyor.
19. yüzyıldaki orijinaline sadık kalan bu sevilen bale, Noel arifesinde ailesiyle kutlama yapan genç bir bale öğrencisi olan Clara’nın hikayesini anlatır. Saat gece yarısını vurduğunda rüya âlemine geçilir: Clara’nın Fındıkkıran bebek oyuncağı canlanır ve onu, Fareler Kralı’yla karşılaştığı, ardından Şeker Ülkesi’ne ve Fındıkkıran Prensi’nin kollarına sürüklendiği heyecanlı bir maceraya çıkarır.
Tasarımcı John F. Macfarlane, bu masalsı bale dünyasını büyüleyici bir şekilde sahneye taşır: savrulan kar taneleri, çıtırdayan şömine, kutu içinden çıkan askerler, tavana değene dek büyüyen bir Noel ağacı ve pamuk şekeri pembesi elbisesiyle Şeker Perisi…
Tchaikovsky’nin en ünlü bestelerinden biri ve son bale müziğiyle sahnelenen Fındıkkıran, yılbaşı ruhunu yeniden hissetmek için mükemmel bir fırsattır.
Sir Peter Wright’ın Fındıkkıran’ı, sevilen bu bayram balesinin büyülü bir yapımıdır; 19. yüzyıl orijinaline sadık kalır ve size tam anlamıyla Noel ruhunu yaşatır.
Tchaikovsky’nin unutulmaz temaları ve ezgileriyle dolu bu son bale bestesi, Clara’nın Noel arifesi rüyası boyunca izleyicileri gizemli ve sihirli bir yolculuğa çıkarır.
Deneyimli tasarımcı John F. Macfarlane’in sahnelediği kar taneleri, şömine ateşleri, oyuncak askerler, dev Noel ağacı ve pembe Şeker Perisi sahneleriyle bu bale, adeta bir tablo gibi göz kamaştırır.
Yılbaşı yaklaşırken, Fındıkkıran, çocukça sevinçleri yeniden yaşamak ya da kendi aile geleneğinizi oluşturmak için en güzel yollardan biridir.
Bu gösteride tiyatral duman, stroboskop ve flaş ışığı ile 1. Perde ortasında tek bir silah sesi yer almaktadır.
David Hallberg’ün Yorumu:
“Fındıkkıran, klasik balenin güzelliğini tam anlamıyla yansıtır. Müzik öylesine zengin, sihirli ve güzel ki, dansçıyı ve seyirciyi Clara’nın Noel rüyasının gizemli dünyasına taşır. Şahsen, Fındıkkıran’daki büyük pas de deux (ikili dans) her zaman favori performanslarımdan biriydi.”
Konu Özeti
PERDE I
Noel arifesidir. Dr. Stahlbaum ve eski bir balerin olan eşi bir parti verir. İki çocukları vardır: 15 yaşında bir dans öğrencisi olan Clara ve küçük kardeşi Fritz.
Bayan Stahlbaum, Clara’nın bale okulundan arkadaşlarını da davet etmiştir; kızlar önce konuklar için dans eder, sonra Clara’yı da dansa çağırırlar.
Partide ayrıca bir sihirbaz olan Drosselmeyer de vardır. Küçük çocuklara hediyeler getirir ve Clara’ya bir Fındıkkıran oyuncağı verir. Clara bu oyuncağa hayran kalır. Oyuncağın sihirli olduğuna inanan Clara’nın bu inancı, Fritz oyuncağı kırıp onun kendiliğinden tamir olmasıyla güçlenir.
Parti sona erer, konuklar ayrılır, aile uyumaya çekilir.
Uyuyamayan Clara, Fındıkkıran’ı aramak için gizlice aşağı iner. Saat gece yarısını vurduğunda, oda büyümeye başlar. Dev farelerden oluşan bir ordu, Kral Fare liderliğinde Clara’ya saldırır.
Fındıkkıran canlanır ve oyuncak askerleri çağırarak Clara’yı savunur. Büyük bir savaş başlar.
Fındıkkıran yenilmek üzereyken, Clara ayakkabısıyla Fare Kralı’na vurur ve onu yere serer. Fındıkkıran yere yığılır, Clara onu kucağına alır ve canlandırmaya çalışır. Fındıkkıran yavaş yavaş kendine gelir ve yakışıklı bir prense dönüşür. Onunla dans eder ve Karlar Ülkesine götürür. Rüzgârlar Clara’yı gece gökyüzüne taşır.
PERDE II
Clara bulutların arasından geçerek Drosselmeyer’in büyülü bir dünya yarattığı tuhaf bir diyara ulaşır.
Burada güneşi, ayı, çiçekleri ve dünyanın farklı yerlerinden gelen dansçıları görür. Fare Kral tekrar ortaya çıkar, ancak Fındıkkıran Prensi ve Drosselmeyer onu sonsuza dek uzaklaştırır.
Clara’nın cesaretini kutlamak ve onurlandırmak için Drosselmeyer muhteşem bir gösteri düzenler. Clara birçok dansta yer alır ve sonunda hayalindeki balerin olan Şeker Perisi’ne dönüşür.
Fındıkkıran Prensi yeniden belirir ve onunla dans eder.
Danslar doruğa ulaştığında rüya dünyası kaybolur ve Clara Noel ağacının dibinde uyanır.
[in ENG]
The Nutcracker -- Production credits
Choreography Peter Wright, Lev Ivanov, Vincent Redmon
Additional choreography courtesy of Birmingham Royal Ballet
Music Piotr Ilyich Tchaikovsky
Costume and set design John F. Macfarlane
Lighting design David Finn
Guest Repetiteur Mark Kay
With The Australian Girls Choir
The 2024 season of The Nutcracker is generously supported by The K Christiensen & A Bond Bequest, The Melba Cromack Fund and The Margaret Ellen Pidgeon Fund.
Sir Peter Wright’s magical production, The Nutcracker returns to delight audiences this Christmas.
A beloved ballet that remains faithful to the 19th-century original, The Nutcracker tells the story of Clara, a young ballet student celebrating with her family on Christmas Eve. When the clock strikes twelve, we enter the dream realm, where Clara’s Nutcracker doll comes to life, taking her on a thrilling adventure where she encounters the Rat King before being whisked away to the Land of Sweets and into the arms of her Nutcracker Prince.
Designer John F. Macfarlane exquisitely evokes the world of this picture-perfect ballet: whirling snowflakes, crackling fires, band-box soldiers, a Christmas tree that grows until it brushes the ceiling and a Sugar Plum Fairy in luscious candy-floss pink.
Set to one of Tchaikovsky’s most famous compositions and last ballet score, The Nutcracker is the perfect ballet to rediscover your festive spirit.
Sir Peter Wright’s The Nutcracker is a magical production of the beloved festive ballet that remains faithful to the 19th-century original and will fill you with the Christmas spirit. Tchaikovsky’s last ballet score, with its famous motifs and melodies, draws us into the story of Clara, a young ballet student celebrating with her family on Christmas Eve. When the clock strikes twelve, we enter the dream realm, where Clara’s Nutcracker doll comes to life, taking her on a thrilling adventure where she encounters the Rat King before being whisked away to the Land of Sweets and into the arms of her Nutcracker Prince.
Veteran designer John F. Macfarlane exquisitely evokes the world of this picture-perfect ballet: whirling snowflakes, crackling fires, band-box soldiers, a Christmas tree that grows until it brushes the ceiling and a Sugar Plum Fairy in luscious candy-floss pink.
With the holidays around the corner, there’s no better way than The Nutcracker to rediscover the childlike joys of the season, or to create your own family tradition.
This performance contains theatrical haze, strobe and flash lighting, and a single gunshot halfway through Act One.
David Hallberg's insight
“The Nutcracker epitomises the absolute beauty of classical ballet. The score is so deeply rich and full of magic and beauty. It truly takes the dancer and audiences on a trip through the mystery and magic of Clara’s Christmas Eve dream. Personally, the grand pas de deux in The Nutcracker was always a favourite of mine to dance.”
Synopsis
ACT I
It is Christmas Eve and Dr Stahlbaum and his wife, a former ballerina, are giving a party. They have two children: Clara, who is 15 and training to be a dancer, and her younger brother, Fritz.
Mrs Stahlbaum has invited some of Clara’s friends from the ballet school, who dance for the guests, after which they ask her to dance. She has also invited a magician, Drosselmeyer, to provide entertainment. He brings gifts for the young children and gives a Nutcracker doll to Clara; she is fascinated by it, and her belief that it has magical powers is confirmed when her brother breaks it and the doll strangely mends itself.
The party comes to an end, the guests depart and the family retires to bed. Unable to sleep, Clara creeps downstairs looking for the Nutcracker. As the clock strikes midnight, strange things begin to happen. The whole room seems to grow and grow and a horde of giant rats, led by their King, attack Clara. The Nutcracker springs to life and, summoning the toy soldiers, defends her.
A battle ensues. Realising that the Nutcracker is about to be overpowered, Clara hits the Rat King with her shoe and he collapses. The Nutcracker falls exhausted to the ground, seemingly lifeless. Sadly, Clara takes him in her arms and tries to revive him. He gradually comes back to life and, to her amazement, has turned into a handsome Prince. He dances with her, then leads her to the Land of Snow, where the winds transport her into the night sky.
ACT II
Clara flies through the clouds and arrives in a strange place, where a fantastic world is conjured up by Drosselmeyer. He shows her the sun, the moon, flowers and dancers from many different lands. The Rat King bursts in, but the Nutcracker Prince and Drosselmeyer banish him forever. To honour Clara, and to reward her bravery, Drosselmeyer performs a grand spectacle to entertain and delight the crowd. Clara joins in many of the dances and is finally transformed into the Sugar Plum Fairy, the ballerina of her dreams. The Nutcracker Prince reappears and dances with her.
As the dancing reaches its climax the dream world vanishes and Clara awakens at the foot of the Christmas tree.













Comments
Post a Comment