The Dream / Marguerite and Armand..

Canım İZDOB’un sahnesini izleyemediğim bir haftada ilaç gibi yetişen şahane bir online etkinliğe katıldım. O da, taaa Avustralya Sidney Balesi’nin biletli bir gösterimiydi. Aslında oradaki ilk canlı temsilinde eşzamanlı olarak yayınlanmış video, sonradan sanırım iki ya da üç hafta içinde izlemeye açık bir şekilde sitelerinde gösterime sokulmuş. Ben de bu vesileyle bitimine birkaç gün kala izleyebilme şansına eriştim. Çok da iyi oldu.

Daha önce bizdeki iki örneğine izlediğim, iki farklı bale eserinin arka arkaya tek bir ara verilerek sahnelenişi şeklinde sunulmuş bir temsildi. 

İlk eser, çok da yakın bir zamanda operasından sonra balesini de seyrettiğim Kamelyalı Kadın’ın bir temsili olan Marguerite and Armand oldu. Kendi adıma görselliğini fazla modern buldum. Çok da modern sevmediğim için o kadar hoşlandığımı söyleyemeyeceğim. Tek bir dekorda geçen oldukça sade bir sahneye sahipti. Mesela hem operasında hem balesinde hayran kaldığım o ihtişamlı balo sahnesi ne yazık ki yoktu. Bu da benim için bir eksiği idi. Zaten yakın dönemde de seyretmiş olduğum için çok keyif aldığım bir eser olmadığını belirtmek durumundayım. 

Ancak ikinci eser daha önce filmini dahi seyretmediğim Shakespeare‘in Bir Yaz Gecesi Rüyası eserinden ilhamla sahneye konan The Dream isimli bir baleydi ve muhteşemdi. Görsel olarak tam da beklediğim gibiydi. Olağanüstü bir dekora ve bir o kadar olağanüstü olan muhteşem kostümlere sahip çok etkileyici bir temsildi. Hayran kalarak seyrettim. 

Bu şekilde dünyanın öbür ucundaki bir bale etkinliğini izlemenin muhteşemliği bir yana, böyle bir şansın yaratılmış ve global izleyiciye sunulmuş olması beni çok mutlu etti. O yüzden hemen burada da paylaşmak istedim. Gelecek temsiller için belki siz de bir şans vermek istersiniz. 

Meraklısına 1: Bu arada temsilin başında ve ortasındaki arada, uzun uzun hem görev alan dansçılar ile hem de prodüksiyonunda yer alan kişiler ile detaylı sohbetlerin de yayınlandığını belirtmeliyim. Böyle konuşmalardan ekstra bilgiler almaktan hoşlanıyorsanız iyi bir kaynak olduğu kanaatindeyim, bunu da belirtmek isterim.

Meraklısına 2: Ne yazık ki broşürünü göremediğim için edindiğim bilgileri tabii ki aşağıya eklemek istedim :)

Marguerite and Armand

Created for, and made famous by, the legendary partnership of Margot Fonteyn and Rudolf Nureyev in 1963, Marguerite and Armand brings the passion of a tragic affair between the doomed courtesan Marguerite and her lover Armand, framed through a series of flashbacks. Frederick Ashton created these roles from the passion that Fonteyn and Nureyev embodied when dancing together. In an Australian premiere, this work will equally serve as a vehicle for the artists of this company. Franz Liszt’s music pulses through each scene, including his famous Piano Sonata in B minor, enhancing the emotional intensity of this unforgettable ballet.


The Dream

Part two of our Frederick Ashton double-bill is The Dream, an airy, romantic work created to celebrate the 400th anniversary of William Shakespeare’s birth, and a homage to his play A Midsummer Night’s Dream.

Set in an enchanted wood, Ashton’s ballet captures the play's themes of love and magic, exploring a poetic space of imagination away from the ‘everyday world.’ Set to Mendelssohn’s tender score, The Dream features vivid characters and a storyline transporting audiences to a realm where the human meets the supernatural.


Marguerite and Armand

SCENE I

Parisian courtesan Marguerite Gautier lies on her deathbed gravely ill with tuberculosis. In her delirium she recalls her love affair with a young man named Armand through a series of flashbacks.

SCENE II

Marguerite is holding court surrounded by many admirers and suitors. A dashing young man, Armand, enters the room and immediately falls in love with Marguerite who returns his feelings. As her wealthy benefactor leads her away, she throws a white flower to the ground for Armand to pick up symbolising them as a couple.

SCENE III

Marguerite has become increasingly ill and deserted her wealthy benefactor to live with Armand in the countryside. Their idyllic existence is interrupted when Armand's father convinces Marguerite to leave. Sworn to secrecy, Marguerite leaves the country house and Armand believes she has abandoned him for another man. Believing she has left him for another man, Armand publicly humiliates Marguerite, breaking her necklace and throwing money in her face.

SCENE IV

In the final scene Marguerite lies on her deathbed when Armand enters. He has discovered the truth about why she left him and vows to love her forever. Taking her final breaths, Marguerite dies in the arms of Armand.


The Dream

SCENE I

In an enchanted forest, the fairy King and Queen, Oberon and Titania are quarrelling. To spite Titania, Oberon sends his sprite Puck though the forest to fetch a magical flower, which will make someone fall in love with the first living creature they see.

SCENE II

Four mortals have also entered the enchanted forest, one pair of happy lovers, Lysander and Hermia and their unhappy friends Helena and Demetrius. Helena is in love with Demetrius, but he desires Hermia. Witnessing this, Oberon sends Puck with the magic flower to charm Demetrius into falling in love with Helena, while he places drops of the flower magic into the sleeping Titania’s eyes.

SCENE III

Plotting to have her awaken and see Bottom, an ordinary mortal, Puck transforms Bottom into an ass. On waking, Titania falls hopelessly in love with transformed Bottom.

SCENE IV

Meanwhile, Puck has accidentally charmed the wrong man, Lysander, into falling in love with Helena.

SCENE V

Oberon commands Puck to create a fog, under cover of which all is put right. Titania is released from her spell and reconciled with Oberon. The mortal lovers are happily paired off and Bottom, restored to human form, goes on his puzzled way.


Comments