Osman Hamdi Bey salonu / İRM..
“Toplumların sahip olduğu bellek her daim bir mekân üzerinden inşa edilmiş ve sonraki nesle aktarılmıştır.
Bu mekânlar bazen bir anıt, bir meydan olurken, bazen de bir müze olarak karşımıza çıkar.
Müzeler tarihin, tarihî eserlerin korunması gibi geleneksel rollerine ek olarak, günümüzde toplumsal hafızanın yeniden yaratılması gibi yeni roller de üstlenmiştir. Bu bağlamda müzeler, geçmişi yeniden sunarak bugünün gerçekliğini nasıl şekillendirdiğini gösterir.” (M.Tayanç&H.Yeniçırak)
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nin İstanbul Resim ve Heykel Müzesi -İRHM- isimli yeni açılan binasında yer alan (aman diyim!: Dolmabahçe Sarayı’nın dibindeki Resim ve Heykel Müzesi DEĞİL!)
ve aynı isimli kendi koleksiyonlarından tabloların oluşturduğu ‘Osman Hamdi Bey Sergisi’ ya da daha afili tanımıyla nam-ı diğer ‘Osman Hamdi Bey Salonu’…
Düşünün..koca bir salon ve full Hamdi tablosu ile dolu..bir nev-i cennetin farklı bir versiyonu :)
O yüzden kapısından kafamı uzatışımdaki çığlıklarım ve abuk sabuk mimiklerim -bence- gayet de normal, doğal :)
Hemen girişinde sol cenapta; sanatçı Yervant Osgan’dan İhsan Özsoy’un kopyaladığı mermerden bir OHB büstünün karşıladığı Salon’daki eserler:
Portre, Manzara ve Oryantalist yapıtlar olarak 3 bölüme ayrılı.
* Tüm fotoğrafları, imleciniz resmin üzerindeyken sağ klikle yeni pencerede tek başına açarsanız, görseldeki yazıları çok daha büyük okuyabilirsiniz.
+ 17 tablonun yanında (1’i çizim);
+ müze arşivinde bulunan OHB’e ait belgelere, beratlara, diplomalara, madalyalara, paletlere ve nişanlara da yer verilmiş.
• Üniversitenin de kurucusu olan [neden adını da veremediğinin!! Sebebine, inşallah bi gün bitireceğim Genesis tablosuna dair derlememde binaaleyh değineceğim bittabi..] OHB’e ait en zengin tablo koleksiyonu ve dolayısıyla bugüne kadar yapılmış en kapsamlı OHB sergi.
• Yaklaşık 20 yılı aşkın süredir sergilenmeyen tabloları yeniden gösterimde.
• En bilinen resimlerinin dışında az bilinen manzara resimleri de var.
• Ki, MSGSÜ öğrencilerinin Fındıklı’da merdivenlere yaptıkları ‘Mimozalı Kadın’ tablosunun orijinali de işte bu sergide.
• Serginin küratörü Prof. Dr. Zeynep İnankır.
• Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nin 140. Kuruluş yılı etkinlikleri kapsamında hazırlanan sergi,
• 31 Mart 2022’den beri açık ve süresiz sergileri kapsamında.
Salon’a girince sağ baştan başlamak suretiyle sergilenen tüm eserlerin tam listesi
(ki enteresan bir şekilde, üniversiteninki dahil hiçbir yerde bulamadığım! için kendim çıkardığım):
1. Çocuklar Türbesinde Derviş
(Dervish at the Children's Tomb)
1908
2. Tespih Çeken Mümin
(Believer Counting his Rosary)
1905
3. İki Siyahi Çocuk Arasında
(Between Two Black Boys)
yakl. | ca. 1880
4. Lahitler
(Sarcophagi)
5. Konuşan Hocalar
(Clerics Talking)
yakl. | ca. 1890
***Belgeler ve Özel Eşyaları ile Fotoğraflar***
6. Gebze'den Manzara
(View from Gebze)
1881
7. Kırda Gezinti
(Strolling Through the Fields)
yakl. | ca. 1880
8. Venedik'ten Manzara
(View from Venice)
1878
9. İtalyan Kız
(An Italian Girl)
10. Yazmalı Kadın
(Woman with a Head Scarf)
11. Fesli Çocuk
(Boy Wearing a Fez)
1882
12. Edhem'in Portresi
(Portrait of Edhem)
1907
13. Oğlum Edhem'e
(To My Son Edhem)
1897
14. Tevfik Portresi
(Portrait of Tevfik)
1904
15. Edhem'in Portresi
(Portrait of Edhem)
1894
16. Mimozalı Kadın ya da Marie / Naile Portresi
(Woman with Mimosa or Portrait of Marie / Naile)
1906
17. Genç Kız Portresi ya da Nazlı Portresi
(Portrait of a Young Girl or Portrait of Nazlı)
yakl. | ca. 1905
* Mehmet Tayanç ve Hasan Yeniçırak; ‘Toplumsal Hafızanın Taşıyıcı Mekânı Olarak Müzeler’; MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi: 2022; 1 (25): 11-19.
Comments
Post a Comment